Fredagsmys: Räkmackor



Portioner: 4st
Tid: 15min

Ska du ut och dansa eller bara titta på tv ikväll? Räkmackor är hursom jättelätt och går snabbt att göra en fredagkväll när man är lite trött. Se bara till att lägga räkorna i kylskåpet på morgonen så de hinner tina ordentligt. Är de fortfarande frusna när de ska användas går det bra att köra dem på låg effekt i micron.

Du behöver:
1 påse frysta räkor (400g)
4 ägg
2 avocado
2 lite större tomater
4 stora salladsblad
Majonäs
4 st brödskivor

Gör så här:
  1. Koka äggen, skala och skiva dem.
  2. Skölj sallad och tomaterna. Skiva tomaterna och avodacon.
  3. Nu är det bara att börja bygga. Bre majonäs på mackorna, på med sallad, avocado, tomater, äggskivor och sist men inte minst räkorna. Voila!
KONSTEN ATT KOKA ÄGG
Alla har sina egna sätt att koka ägg på, vill du ha det hårdkokt? Löskokt? Mittemellan? Jag vill, i rikitg svensson anda, ha mitt ägg mittemellan, hårdkokt men med en mjuk kärna. För att få det så perfekt kokar jag först upp vatten, lägger i äggen och låter det koka i 9min och 30 sek. Därefter häller jag av det varma vattnet och fyller på med kallt vatten. Vill ni ha det på något annat sätt är det bara att prova sig fram. kör bara inte äggen i micron, det gjorde jag en gång, välldigt misslyckat!

/Sophie

Kommentarer
Postat av: malin

om ägget spricker när man lägger ner det i kastrullen när vattnet kokar, häll i lite salt och vips så stannar ägget kvar i sitt skal :)

2009-12-06 @ 01:19:31
URL: http://malinsspokstad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0