Kyckling Chow-Mein



En mycket enkel wok, som lätt kan varieras på hur många olika sätt som helst. Man kan t.ex. byta ut kycklingen mot ox- eller griskött, eller om man önskar en vegetarisk rätt byte då ut köttet mot exempelvis zuccini och broccoli.



Tid: 30- 35 min
Antal: 4 pers.

Ingridienser:
225 g nudlar
2 morötter
115 g gröna bönor
115 g sockerärtor
4 vårlökar
2 1/2 cm hel ingefära
1 vitlöksklyfta
2 msk solrosolja
2 kycklingbröst utan skinn
1 msk sojasås
1/2 citron
1/2 tsk salt

Gör så här:
Fyll en stor kastrull med vatten och låt det börja koka. Tillsätt därefter nudlarna, koka i 4 min.

Skala morötterna, och skär dem i tunna stavar. Rensa bönorna och sockerärtorna. Rensa vårlökarna, och skär dom i skivor. Skala ingefäran och riv den grovt med hjälp av ett rivjärn. Skala vitlöken och hacka den fint.
Värm nu upp oljan i en stekpanna. Skär kycklingköttet i mindre stycken och snabbstek det i några minuter tills det är gyllenbrunt. Lägg ut kycklingen på en tallrik och stek sedan vitlök, ingefära, morötter och bönor i ca 4-5 min. Tillsätt därefter kycklingköttet, sockerärtorna, vårlöken och nudlarna. Blanda det hela väl och stek yytterligare några minuter. Tillsätt nu sojasåsen, saften av 1/2 citron samt salt och peppar. Värm igenom rätten i ca 2 min. Klart! Servera gärna med lite sweet-chili sås vid sidan om för lite mer smak.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0