Sillsallad

För att fortsätta på julens tema tänkte jag nu lägga upp en av mina favoriter vid jul, sillsallad. Det är också ett bra recept då många av ingredienserna är vanliga, så man har oftast det mesta hemma redan.

Portioner: ca 10
Tid: 20 minuter + stå i kylen över natten

Pris: ca 60 kr

Du behöver:
1 burk hela rödbetor, 500 gram  (ca 25 kr)
4 stycken kokta potatisar
ca 10 skivor smörgåsgurka (en hel burk ca 13 kr)
2 stycken äpplen (ca 5 kr, 15 kr/kg)
1-2 inlagda sillfiléer (ca 20 kr)
1 tsk socker
1,5 msk rödbetsspad
grädde

Tillagning:

1. Skär rödbetor, potatis, smörgåsgurka och äpplen i små tärningar. Skär sillfilén så smått det går.
2. Blanda allting i en bunke och smaka av med vitpeppar och soker. Blanda i rödbetsspadet.
3. Klä en bunke/ form med plastfolie, lägg sillsalladen i bunken och packa lätt. Vik över plastfolien så att den täcker allt och låt stå i kylen till nästa dag.
4. Servera gärna med grädde. Det tradionella är att ha vispad men i jag tycker det är godast att hälla lite ovispad grädde över istället.

Klart!

/ Ulrika

Kommentarer
Postat av: Anonym

underbart med riktig julmat!

Men soker... vad är det egentligen? ;)

2009-12-20 @ 01:07:22
Postat av: Ferdinand

"Finns dt sillsallad så åker jag HEM!"

Klassiks julcitat ur barna i bullerbyn ;)

Men mkt bra recept!

2009-12-20 @ 17:51:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0