Formlös tomatpaj

Denna paj hittade jag på Dn.se och den verkar supergod.

Portioner: 6 bitar
Tid: 40 min
Pris: 65-75 kr

Ingredienser:


1 färdigkavlad kyld smördeg
12–15 cocktailtomater
1 burk kesella (10 proc fett, 2,5 dl)
1 äggula
1/2 dl riven parmesanost
1/2 tsk salt
lite peppar, gärna kajenn
1/2 dl hackad basilika + några
hela blad


Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.

Kvarta tomaterna och strö lite salt över. Lägg dem i en sil över en bunke och låt saltet dra ur vätska i 15–30 minuter.

Skär den färdigkavlade rektangulära smördegen så att du får en fyrkantig bit, runda av hörnorna med kniv.

Använd bakpapperet i förpackningen eller lägg degen på ett nytt ark på en ugnsplåt.
Rör ihop kesella med ägg, parmesanost, salt, peppar och basilika. Lägg blandningen mitt på smördegsrundeln men lämna fem centimeter fritt runt om.

Fördela tomaterna över fyllningen. Vik in ytterkanten av degen mot fyllningen, nyp ihop och vecka så att det bildas en kant runt om.
Grädda mitt i ugnen i cirka 25 minuter eller tills smördegskanten har fått fin färg och fyllningen har satt sig.

Garnera pajen med små basilikablad.

 

/Sophie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0