Pizza

Pizza måste va en av världens mest välkända maträtter, att någon nånstans i världen INTE vet vad pizza är känns ganska otroligt. Alla har sina egna favorit pålägg och variationerna är oändliga. Att göra egen pizza är billigare än att köpa och inte alls så jobbigt som man tror. Här kommer mitt favoritrecept, och om ni inte gillar pizza så MÅSTE ni göra tomatsåsen i alla fall för den är GUDOMLIG och går att käka rakt av som soppa!

Portioner: 4
Tid: Deg ca 50min, ugn 12min. Totalt 1,5h
Pris: ca 10 för deg och tomatsås. ca 50 om man har mozzarella, skinka och oliver på.


Ingredienser:

Deg:
1/2 paket jäst
2,5 dl fingervarmt vatten
2msk olivolja

1/2 tsk salt
6 dl vetemjöl (+2dl till knådning)

Tomatsås:
1burk krossade tomater
1/2 lök
1/2 tsk salt
50g smör

Lite olivolja

Topping:
Precis vad som helst som du tycker är gott!

Gör så här:
  1. smula jästen i en bunke och häll över lite av det fingervarma vattnet, blanda ut alla klumpar och häll sedan över resten av vattnet, saltet och olivoljan.
  2. Häll i mjälet i jästvattnet och knåda i hopp till en jämn smet. Hur mkt mjöl som behövs kan variera lite så va inte rädd att anpassa mjölet efter behov. 6dl måste inte va PRECIS 6dl, det kan va mer ibland och mindre andra ggr.
  3. Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under en bakduk i 40min
Tomatsåsen
  1. Dela löken i två delar och ta bort det yttersta torra skalet.
  2. Häll tomaterna i en katsrull och häll sedan ner alla andra ingredisnser; de två lökhalvorna, smöret, saltet och en liten skvätt olivolja.
  3. Sätt kastrullen på en platta och låt puttra i en halvtimme. Rör om då och då.
  4. Ställ katsrullen åt sidan och ta ut de två lökhalvorna, klicka i en liten klick smör till och såsen är klar!
Göra Pizzorna
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Knåda degen ordentligt. Dela den sedan i 4 lika stora bitar. Kavla ut på ett mjölat bakbord till bra pizza form ochl ägg dom sedan på en plåt med bakplåtspapper.
  3. Bred ut ett lager tomatsås på varje pizza. Sedan på med riven ost och till sist på med all god topping.
  4. Ställ in plåtarna i ugnen och grädda i ca 12min lr tills de blivit färdiga. Bon apetit!
/Sophie

Kommentarer
Postat av: Munzen

Riktigt gooood. Bra jobbat tjejer! ;)

2011-04-03 @ 15:48:54
Postat av: edit

pizza är alltid alltid gott! :D en bra grej med tomatsås är att man kan lägga i lite socker, bara några teskedar eller så. det tar bort det lite syrliga som krossade tomater kan ha. blir ännu godare tycker jag.



kul sida för övrigt! bara för att man råkar vara fattig student, behöver inte maten vara fattig. oj, jag blir hungrig bara jag tänker på det..

2011-12-12 @ 17:14:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0